In 1997 schreef ik mijn eerste artikel over het internet met als titel 'Content is King!': een aanval op de misconceptie dat een leuk uitziende website een garantie was voor succes, sterker nog dat vormgeving alles was. Ik haalde mijn gelijk, maar sinds kort lijkt de discussie weer op te laaien.
Eigenlijk hadden mijn artikelen voor een blad voor media-uitgevers meestal de strekking: goede 'content' en goede 'usability' zijn bijna de garantie tot succes. Ik verafschuwde het overdreven belang dat aan kunstenaars en IT-specialisten in die tijd werd gegeven die alleen resulteerde in een lege website. Ik brak regelmatig een lans voor heldere verdien-modellen, maar in die tijd streefde iedereen uitsluitend naar marktaandeel. Na de dot-com crash van 2000 duurde het tot 2006 dat ik echt kon aantonen dat content gelijk stond aan succes.
De reclamegelden werden op het Web, na het uiteenspatten van het internet-zeepbel in 2000, uitsluitend nog verdeeld onder de zogenaamde A-merken. Dus websites van bedrijven die in het offline segment A-merken waren kregen de reclamegelden, dat andere websites succesvoller waren scheen niet te deren. De bezoekers waren te vinden bij de websites die interessante 'content' hadden, maar konden deze dus niet te gelde maken. De websites van het bedrijf waar ik werk bijvoorbeeld haalde recordbezoekersaantallen, maar dit leidde niet tot extra advertentie-inkomsten. Toen deed Google AdSense haar intrede in 2005 en ineens verdienden wij en alle andere websites met veel bezoek aan hun bezoekersaantallen. Mijn punt was dus gemaakt.
Met AdSense deed ook contextgevoelige advertentieplaatsing haar intrede en dit toonde aan dat bij een bepaalde 'content' de juiste advertentie getoond werd. Mijn punt werd nogmaals bevestigd.
Maar ineens staan er allerlei slimme ondernemers op en die gaan sites kopiëren en er komt heel veel van hetzelfde. Ook de A-merken beginnen dit te doen en het lijkt alsof iedereen zo'n beetje exact dezelfde content heeft. Het maakt ineens niet meer uit of ik nu de Volkskrant lees, de Telegraaf of Nu.nl bezoek overal staan dezelfde onderwerpen, soms letterlijk dezelfde teksten. In zo'n markt verdient alleen diegene met het grootste marktaandeel.
Het bedrijf waar ik werk heeft als core business het leveren van 'content' en wat opvalt is dat bijna niemand vraagt naar iets bijzonders! Iedereen wil hetzelfde als zijn buurman, maar dan goedkoper. In zo'n saai aanbod van content devalueert de hele markt. En ineens discussiëren we weer over 'Web2.0 features' toevoegen aan site om deze 'hip' te maken.
Ik zeg: 'Content is still King!', mits het echt toegevoegde waarde levert aan de consument, als hij de indruk heeft dat hij dit stukje 'content' overal kan halen dan daalt zijn waardering hiervoor.